Vakantie: olifanten, diaree, vlees, tikka's en schommelen

27 oktober 2012 - Pokhara, Nepal

Wat doe je als je 15 dagen vakantie hebt in Nepal? Al mijn leerlingen van school zitten waarschijnlijk elke dag achter de tv, naar nickelodeon en saaie hindiseries te kijken, en helpen zo nu en dan hun moeder met het wassen van kleren. Nora en ik hadden daar minder zin in.

Vorige week donderdag zijn we met een bus door het steeds platter wordende Nepal gereden, naar de regio Chitwan. Het landschap is soms net Nederland; het is plat, er zijn asfaltwegen, mensen fietsen en overal zijn boomgaarden. Er groeit alleen rijst in plaats van gras, de boomgaarden bestaan uit bananenbomen en het is er 30 graden. Onze packagedeal was ongeveer zo stereotyp als je maar kunt krijgen. De gidsen waren warrige Nepalese mannetjes, die gestrest rond renden om Chinezen op te halen en weg te brengen naar verschillende activiteiten, en die de excursies eerst om drie, en dan toch weer om twee uur lieten beginnen. Het eten kon beter (maar vast ook slechter). Om een voorbeed te geven, de eerste dag kregen we als lunch frietjes, pasta met rode saus, groenten en een vegaburger.

Maar kregen wat we wilden, jungle! Kanoen op een rivier die vol was met krokdillen, wandelingen door het bos met de geluiden van vogels en herten om je heen en natuurlijk het zitten op een olifant. Eerst gingen de olifanten in bad, en wij als toeristen mochten op de rug zitten terwijl dit gebeurde. Daarna gingen we, wiebelwiebel, in een mandje op de rug van olifanten weer de jungle in. Het is behoorlijk gaaf om op de rug van zo'n beest te zitten. Hij luistert goed naar zijn berijder, maar heeft ook echt zijn eigen wil. Als hij wil eten stopt hij bij een lekkere struik, als hij moet poepen doet hij dat en als er een rat tussen zijn voeten loopt weigert hij nog een stap te verzetten.

Wat minder ideaal was, was dat ik diaree kreeg. Gelukkig was het pas nadat ik alle gave excursies had gedaan, dat ik er last van begon te krijgen. Maar vieze omelletten en aardappels voor ontbijt, daar moest ik niet aan denken. Daar had ik echter een goede oplossing voor. Een van de hotelgidsen was namelijk verliefd op mij geworden, nadat ik op de eerste dag met zijn hulp een boom in geklommen was om een beter zicht op een rino te krijgen. Hij heeft elke dag mijn set-breakfast weten om te ruilen voor een kom musli met yoghurt en banaan. Jammer genoeg heb ik zijn hart moeten breken toen we weer weg gingen, maar ja, zo is het leven.

Ons bezoek aan Chitwanbestond ook uit het bezoeken van een vriend en 'leraar' van de vrijwilligerswerkorganisatie. Hij heeft ons opgehaald uit een drukke, India-achtige stad en met ons op het dak van een bus naar zijn dorpje gereisd. Daar hebben we gezien hoe een geit geslacht werd, hebben we met zijn vrienden een hele middag biertjes gedronken en chips gegeten in een lokaalcafeetje en rondgetoerd op zijn motorfiets.

Na zo'n vakantie van een paar dagen merk je pas goed hoe fijn het 'thuis' is. We kregen allebei, Nora en ik, bijna heimwee naar onze Nepalese familie. Toen we weer thuis kwamen, afgelopen dinsdag, was het een drukte van jewelste, want er waren twee extra families, die hier zouden logeren voor het festival. Dit festival, Dasain genaamd, is het grootste hindu festival. Het draait om familie, het vieren van je 'welvaart' door het slachten van veel dieren en het eten van grote hoeveelheden vlees, en het uitdelen van tikka's. Vlees eten we deze vakantie dus bij elke maaltijd. Soms ingewanden, ingekookt in bloed, soms kippenpootjes, en soms gerookt vlees in scherpe currys. Mijn diaree was trouwens optijd weer over, dus ik heb met volle teugen van al dit vlees kunnen genieten. Alleen de ingewanden heb ik na een paar happen laten staan.

Het uitdelen van tikka's is een heel langdurig proces. Opa en oma gaan zitten op een kleed, met voor zich rode plakkerige rijst, kaarsen, fruit en een schaal geld. In een bepaalde rangorde gaan alle andere familieleden tegenover hen zitten en ontvangen wensen, tikka's (de rode plakrijst op je voorhoofd) en een beetje geld. Ook alle bezoekers ondergaan hetzelfde proces. Hiervoor is iedereen uitgedost in nieuwe kleren en de vrouwen dragen prachtige sari's.

Schommelen, dat is het laatste waarover ik wil schrijven. Overal staan op het moment schommels. Tijdens dit festival worden die opgebouwd en door jong en oud wordt er op geschommeld. Een meisje dwong me samen met haar er op te gaan, en ik voelde me net een vogel tussen de bergen zwevend. Tot mijn armen en benen begonnen te trillen van moeheid, want oef, het is zwaar werk, schommelen.

En dat is wat ik doe tijdens mijn vakantie.

1. Mai:
    27 oktober 2012
    lieve Anne, weer zo'n leuk verhaal!!! wat schrijf je goed!
    xx
    mai
  2. Heleen:
    27 oktober 2012
    Ha, Anne, Leuk je rode rijst op je voorhoofd ! Is het toevallig dat dat Dasain festival samenvalt met het (islamitische) offerfeest hier ? Je weet het maar nooit met al die religies, 1 pot nat (en vlees.)
    Pas goed op jezelf ! Groetjes, Heleen.
  3. Pluk:
    27 oktober 2012
    Wauw, de perfecte combi; beetje de tourist uithangen en midden in het Nepalese leven staan! Elke dag zie ik de zon boven de heuvels van de woestijn opkomen, wordt mijn band met de geiten inniger, eet ik pita's en chumus, murmel ik een paar woorden ivriet, en hoor ik de verhalen over het leven hier van Dror en Celia ( de mensen waar ik werk op de geitenfarm )
    Net als jij; het zijn overgetelijke ervaringen! liefs pluk xx
  4. Bart:
    27 oktober 2012
    Hoi kleine meid van me ;-)
    Net natuurlijk uigebreid geskyped dus we zijn hier volledig op de hoogte - wat ik nou zo ontzettend stoer vind is jij bovenop zo'n bus. Enne... al die Tikka's op je voorhoofd, gaat dat niet ontzettend kriebelen op een gegeven moment, zodat je in een onbewaakt ogenblik met je hand over je voorhoofd strijkt en dan de hele boel uitsmeert? dag! allerlei mensen die ik spreek en die niet schrijven hier zijn ook heel erg onder de indruk van je leuke schrijfsels!

kus van je Pa.
  5. Renate:
    Hee Anne!
    heeeerlijk zon vakantie! en dan al helemaal als je dan de jungle in mag en tussen de krokodillen mag varen en op olifanten mag rijden! :D
    Je maakt zo te horen goed gebruik van je vrouwelijke charmes, je lieve glimlach en je lange blonde haar, heel verstandig ;)
    Ik kan niet wachten tot je terug bent en je me al je verhalen echt kan vertellen! Kunnen wij niet ook een keer een skypedateje maken? :)
    heeeeeeeel veel liefs!
  6. Mai:
    27 oktober 2012
    oja, Oma had je reiverhalen ook gelezen, de buren hadden voor haar uitgeprint!! ze snapte daar natuurli helemaal niets van, "hoe kan het nou dat de buren" enzovoort, maar ze vond het wel allemaal erg bijzonder. en ook wel een beetje eng geloof ik... maar ja, daar zijn Oma's voor!
  7. Ank hendricks:
    29 oktober 2012
    hoi Anne,
    wat een mooie verhalen schrijf je steeds weer. alweer een talent van jou ontdekt.
    bijzondere verhalen steeds weer, bijzondere ervaringen, mooie foto's.
    misschien moet je toch maar langer blijven ... ;)
    als je straks terug bent hoop ik dat je een keertje lang komt op school.
    ik zou me ook kunnen voorstellen dat je aan een paar van mijn klassen je ervaringen komt vertellen...
    groet, Ank
  8. Eva:
    31 oktober 2012
    Hahaha, Anne toch! Een beetje de hotelgids verleiden voor een kom yoghurt!
    Leuk verhaal! Phoe he, wat lijkt me dat gaaf om op een olifant te rijden!!
    Super veel plezier nog :)
    Kusjes van je nichtje!
  9. Oma en Opa Neutel:
    7 november 2012
    Lieve Anne,
    Jij bent wel erg productief, zowel wat tekst als foto's betreft.
    Ik sta nog steeds versteld over de kwaliteit van je foto's. Je bouwt zo een mooie fotoreportage op. Daar kun je straks als je weer in Nederland bent misschien wel leuke dingen mee doen. Intussen zit je vacantie er zeker al weer op en ben je weer met je schoolklas bezig. Jij moet vast wel al een aardig mondje Nepalees spreken om de leerlingen te kunnen vertellen wat hun woorden in het Engels betekenen. Hoe lang blijf je nog in Pokahara en waar ga je daarna naar toe en wat ga je daar doen ? Al reageren we niet zo vaak, we leven wel heel erg met je mee. En ... we zijn best trots op jou.
    Je merkt wel: ik schrijf ook namens Oma. (Intussen weten we nu ook (zie boven) hoe er over Oma's wordt gedacht). We hebben Ria vertelt dat ze straks een andere Anne weer terug krijgt, maar dat vindt ze geloof ik helemaal niet zo leuk; ze wil dezelfde Anne weer terug, maar dat je een heel stuk nieuwe ervaring opdoet is heel zeker. We zijn heel benieuwd. En dat vinden wij nu spannend. Ik stop met een knuffel van ons beide en een lieve groet.
  10. Wout en Marjan:
    8 november 2012
    Wat een leuk verhaal heb je geschreven. Toch wel een heel avontuur en spannend ook om in een rivier te varen met allemaal krokodillen. Het lijkt mij ook leuk om een keer op een olifant te rijden lekker hobbelig en zo. Je hebt groot gelijk om gebruik te maken van zo'n man om zo aan lekkere yoghurt te komen. Jammer dat hij nu zijn verdriet moet verwerken. ha ha. Leuk ook dat ritueel met de tikka's op je voorhoofd. We wensen je nog heel veel plezier en succes.